Umowa cash poolingu – konsekwencje bilansowe i podatkowe
Cash pooling jest popularnym instrumentem zarządzania płynnością finansową podmiotów działających w ramach grupy kapitałowej. Polega na pokrywaniu niedoborów finansowych jednej spółki z nadwyżek wypracowanych przez inną spółkę wchodzącą w skład jednej grupy.
Dzięki wzajemnemu bilansowaniu nadwyżek i niedoborów pieniężnych pomiędzy podmiotami powiązanymi cash pooling stanowi alternatywę dla finansowania zewnętrznego. Korzystanie z umowy cash poolingu wymaga prawidłowej ewidencji księgowej oraz niesie za sobą określone konsekwencje podatkowe.
Umowa cash poolingu jest zaliczana na gruncie prawa cywilnego do umów nienazwanych. Mechanizm wzajemnego rozliczania niedoborów i nadwyżek pieniężnych opiera się na przesyłaniu zasobów pieniężnych spółek na wspólne konto, którym zarządza pool leader. Zazwyczaj funkcję tę pełni bank lub podmiot wchodzący w skład grupy kapitałowej.
Rozdzielanie zasobów pieniężnych pomiędzy podmiotami powiązanymi może następować na dwa sposoby:
1) w formie rzeczywistej – dochodzi do fizycznego przesyłania środków pieniężnych między rachunkami spółek grupy kapitałowej;
2) w formie wirtualnej – nie dochodzi do rzeczywistego transferu środków pieniężnych, ale pool leader kontroluje rachunki uczestników i na podstawie ujemnych lub dodatnich sald nalicza oprocentowanie.
Księgi rachunkowe i sprawozdawczość
Saldo środków pieniężnych z tytułu rozliczeń pomiędzy jednostką a pool leaderem jest wykazywane na koncie „Pozostałe rozrachunki – cash pooling". Jeżeli na dzień bilansowy konto wykazuje saldo debetowe, to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta